رفتار و عملکرد استابیلیزر ولتاژ


نوسان ولتاژبرق عامل اساسی ( به دلیل مشکلات و افت ولتاژ شبکه برق ) در تخریب لوازم خانگی ، اداری و ماشین آلات می باشد که جبران هزینه آن بسیار سنگین است . ولتاژ برق شهری از 220 V به دلیل  نوسان ولتاژبیش از حد ( در محدوده تعریف شده ) ، عامل افزایش و کاهش ولتاژ میشود ، که  این تغییرات می تواند منجر به آسیب هایی به قسمت هایی همچون موتور ، کمپرسور ، پاور… دستگاه های مصرف کننده شود برای این منظور برای حفاظت از لوازم خانگی ، تجهیزات اداری ، تجهیزات پزشکی ، سیستم های  برودتی ( کولر گازی و …) ، کامپیوتر ، ماشین آلات صنعتی ( تک فاز و سه فاز ) استفاده از استابیلیزر ضروری میگردد .

تفاوت استابیلیزر با محافظ ولتاژ :

محافظ ولتاژ که با تغییرات ولتاژ در محدوده تعیین شده برق خروجی را قطع می کند.

اما استابیلیزربا تغییرات  نوسان ولتاژ ، برق را قطع نمی کند . بلکه ولتاژ را در محدوده مشخص ( 150-260 V  ) در استابیلیزر پیشرانه محافظ  ، اصلاح و تثبیت می نماید .

استابیلیزر با دارا بودن ویژگی هایی که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده محافظ بسیار مطمئن برای لوازم خانگی و اداری و ماشین آلات صنعتی ، تجهیزات برودتی و پزشکی و … هم چنین با نصب یک استابیلیزر ( پشت کنتور برق ) می توان کلیه لوازم خانگی – روشنایی و حتی سیم کشی ها در برابر اختلال و نوسان شبکه برق حفاظت نماید

ویژگی های ارزشمند استابیلیزر :

1-تثبیت برق شهر : برق شبکه با نوسانات ولتاژ همراه است به همین دلیل دستگاه استابیلیزر با تثبیت ولتاژ،  عمر مفید و راندمان وسایل مصرف کننده  را افزایش می دهد .

2-حفاظت در مقابل اتصال کوتاه : در صورتیکه اتصالی در خروجی و یا سیستم داخلی استابیلیزر اتفاق بیافتد،  استابیلیزر به صورت اتوماتیک ، خروجی را قطع نموده و از ایجاد ایراد و خرابی برای وسایل مصرف کننده پیشگیری می کند .

3-کاهش هزینه مصرف برق : افت ولتاژ شبکه برق عامل اختلال در عملکرد وسایل مصرف کننده میگردد و قدرت نامی و راندمان الکترو موتور و دور موتور را کاهش می دهد که افزایش دما الکترو موتورمی تواند عامل افزایش مصرف برق تا حدود  25% می گردد .

4-محافظت در مقابل رعد و برق : جلوگیری از Hi Voltage و نوسانات و شوک های لحظه ای  

انواع استابیلیزر :

استابیلیزر یا همان ترانس محافظ برق ( ترانس تقویت ) به دو دسته تقسیم می گردد:

1-استابیلیزهای رله ای : روش کارکرد این استابیلیزر ها تنظیم ولتاژ با دقت 10-15  V  می باشد  که با سری AVR شروع میگردد وجهت جریان برق  ساختمانهای مسکونی و اداری  از 2-32A  و در مدلهای صنعتی از 100 A   9-استفاده می شود که استابیلیزر فوق بیشتر جهت مصارف اداری و خانگی ضرورت دارد.

2-استابیلیزرهای با SERVOE موتور : این نوع استابیلیزرها با دارا بودن ترانس و سیستم الکترونیک ، نوسان ولتاژرا  با دقت 1 V در مدلهای  تک فاز و سه فاز  اصلاح و تثبیت می کند . این  نوع استابیلیزرها در رنج  گسترده استابیلیزرهای

تک فازخانگی ، اداری و صنعتی تا100 A    ودر استابیلیزر سه فاز تا 630 A ارائه میگردد 0 در تکنولوژی اینگونه  استابیلیزرها یک SERVOE  موتور نصب می باشد  که بر اساس ولتاژ خروجی  با یک واریاک ولتاژ  را تنظیم و اصلاح می کند که  با نمونه گیری از سطح ولتاژ بصورت مکانیکی ولتاژ خروجی را کنترل می کند

استابلیزر مدل 2 کیلووات پیشرانه

و SERVOE موتوربا دارا بودن  یک پایه برای پالس PWM و دو پایه برای تغذیه با دقت بالا نوسان ولتاژ را تنظیم و تثبیت می کند . این نوع  استابیلیزرها بیشتر برای تجهیزات پزشکی ، ماشین ابزار و ماشین آلات صنعتی مورد استفاده می باشد .

آموزشمقالات آموزشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!


Please prove you are human by selecting the Tree.